Gheboasă este un artist din noua generaţie, care a devenit viral după ce a lansat o melodie transformată în trend pe Tik Tok. Prestația sa de la Untold a declanșat unele controverse, versurile fiind criticate, dar cântate de toți fanii prezenți la festival.
Sociologul Gelu Duminică este de părere că nu este necesară ”stropirea cu agheazmă mare”, iar viitorul ”nu ne este în pericol”.
Chiar dacă versurile sunt ”extrem de vulgare și pline de mizerie”, sociologul Gelu Duminică spune că ”nu este nimic nou sub soare”, oferind și explicațiile necesare a lămuri ”misterul” și controversele.
”Văd lumea oripilată de versurile muzicilor cântate pe scena UNTOLD de câțiva artiști extrem de populari în rândul tinerilor și adolescenților (gen Gheboasa). Se propune stropirea cu aghieazmă mare, se leșină de grija viitorului și se induce ideea că cei ce sunt acolo în public reprezintă un pericol pentru națiune.
Cu siguranță, versurile sunt extrem de vulgare și pline de mizerie. Eu nu consum muzica asta și nici nu cred că o voi consuma vreodată. Din păcate însă nu pot să nu văd că nu e nimic nou sub soare cu muzica de genul ăsta și că ea a existat, sub varii forme, mai dintotdeauna.
Folclorul românesc de secolul XIX (cam de atunci avem primele surse) avea și melodii cu versuri extrem de vulgare care erau super populare în acele vremuri. Melodii de genul asta au existat și în perioada interbelică, ba chiar și în comunism (atunci erau mai cu «perdea»).
Ĺa nivel internațional, muzicile cu versuri dure, macabre și pline de înjurături sunt și mai prezente de prin anii 80, iar „muzicile de cartier” care ajung și în România anilor 90 nu sunt despre panseluțe și zbor de fluturi. Că noi am crezut că e vorba despre, e ceva ce ține de accesul nostru la educație de calitate…”, a scris sociologul Gelu Duminică pe pagina sa de Facebook.
Gheboasă nu a comentat toate criticile care i s-au adus, dar pe pagina sa de Instagram a postat imagini din timpul show-ului.
Vezi această postare pe Instagram
Gelu Duminică mai precizează că o astfel de muzică reprezintă o ”subcultură”, dar nu în sensul de ceva ”inferior”. Este vorba, în ultimă instanță, de o adaptare la piață și, mai mult, există public.
”Din punctul meu de vedere, ceea ce fac acum artiștii români care au astfel de muzici și mesaje nu e decât o adaptare la «piață». Fiți siguri că dacă muzica lor nu ar avea un public consistent, s-ar reprofila.
Așa că nu cred că e nevoie de stropire cu aghiazmă mare și nici nu cred că viitorul nu ne este în pericol din cauza muzicilor celor ca Gheboasa.
Ceea ce ei reprezintă e doar un tip de subcultură muzicală (atenție, «subcultură» nu însemnă ceva inferior) care există peste tot și a existat mai dintotdeauna. Și căt există public care o consumă, nu prea avem ce face”, a scris sociologul Gelu Duminică pe contul său de Facebook.
Sursa foto – Facebook
Citește și:
”Vorbește cu mine/ Talk to Me”, un horror sângeros, din 22 septembrie în cinematografe